Vertel het me, ik zal het vergeten
Laat het me zien, ik zal het onthouden
Laat me ervaren, ik zal het me eigen maken
(oud chinees gezegde)
Beelddenken is 'anders denken' waarbij gebruik
wordt gemaakt van alle zintuigen en er zo een totaalbeeld ontstaat. Woorden vertalen beelddenkers eerst in beelden om ze te kunnen begrijpen. Zo is de
belevenis een manier om beelden te creëren en daardoor de vertaling naar
woorden te kunnen maken. Beelddenkers handelen vanuit intuïtie.
Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen
heeft juist deze bijzondere gave: Beelddenken! Zij denken niet in woorden, maar
in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal in de klas niet begrepen en
onthouden.
Hierdoor kan een beelddenkend kind zich erg onbegrepen voelen, zowel thuis als op school. Dit kan gevolgen hebben voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het beelddenkende kind leert en reageert vanuit de rechterhersenhelft (visueel en vaak kinesthetisch) en wordt daardoor niet begrepen door mensen die vanuit de linker hersenhelft leren en reageren. Omdat het kind zich niet begrepen voelt kan het een negatief zelfbeeld en faalangst in de hand werken, ondanks dat het kind meestal slim genoeg is. Het kind kan hierdoor erg gefrustreerd raken, het zelfvertrouwen wordt steeds minder en het kind kan dat uiten door bijv. snel boos te worden, prikkelbaar te zijn of zich juist terug te trekken.
In mijn praktijk hanteer ik de "Ik leer anders" methode
voor beelddenkers.
Lees- en leerproblemen bij beelddenkers kunnen
worden aangepakt middels deze methode. Dit is een praktische leertechniek die
kinderen in 4-6 sessies leert hun sterke kant, hun enorme visueel geheugen, te
gebruiken. In deze leermethode leert het kind de basis om informatie visueel op
te slaan zodat deze onthouden wordt. In de eerste sessie wordt het hoofd van
het kind opgeruimd. Daarna leert het kind onder mijn begeleiding de informatie
logisch ordenen. Het wordt zich ervan bewust dat het anders denkt en
leert. Het kind leert hoe hij informatie (alfabet, woordjes) geordend op
kan slaan, zodat hij/zij dit weer terug kan vinden, bijvoorbeeld bij een dictee
of proefwerk. Al tijdens de eerste sessie kun je het effect zien. In de
resterende sessies wordt o.a. aandacht besteed aan taal, lezen, rekenen en
klokkijken. Deze methode is vnl. gericht op het leren en werkt met behulp van het werkboek "ik leer anders". Daarnaast werk ik met het kind aan het vergroten van het zelfvertrouwen en het verminderen van faalangst.

Is uw kind een beelddenker?
- Kan je kind goed puzzelen?
- Houdt je kind veel van TV kijken en/of
spelen op de spelcomputer?
- Speelt je kind graag met
constructiespeelgoed (Lego, duplo etc.)?
- Heeft je kind een levendige verbeelding en
kan hij/zij daardoor op gaan in zijn/haar
fantasiewereld?
- Wordt je kind makkelijk afgeleid?
- Moet je instructies vaak herhalen
voordat taken worden uitgevoerd?
- Heeft je kind laat leren lopen?
- Wiebelt je kind veel?
- Reageert je kind volgens het principe:
eerst doen en dan pas denken?
- Is je kind overweldigend aanwezig op
verjaardagen en in pretparken? (na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken)
- Denkt je kind erg zwart-wit?
- Is je kind erg perfectionistisch, heeft
het moeite met kritiek en wil je kind niet falen?
- Wint je kind graag en is het een
slechte verliezer?
- Herinnert je kind zich gebeurtenissen
heel gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
- Heeft je kind problemen met het
vasthouden van een pen, slecht handschrift?
- Heeft je kind een allergie, last van
astma of veel oorontstekingen (gehad)?
- Heeft je kind een goed gevoel voor
humor (creatieve woordspelingen)?
- Heeft je kind een voorkeur voor zachte
stoffen en bijvoorbeeld een hekel aan harde knoopjes en etiketten in de
kleding?
Als je 10 van de bovenstaande vragen met 'ja' hebt beantwoord, is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker.
Bron: Linda Kreger Silverman Ph.D. "omgekeerd Briljant" vertaald t.b.v. lezing voor Maria J. Krabbe Stichting