Categorie: Ouders

Wat is Beelddenken?




Vertel het me, ik zal het vergeten
Laat het me zien, ik zal het onthouden

Laat me ervaren, ik zal het me eigen maken

(oud chinees gezegde)

Beelddenken is 'anders denken' waarbij gebruik wordt gemaakt van alle zintuigen en er zo een totaalbeeld ontstaat. Woorden vertalen beelddenkers eerst in beelden om ze te kunnen begrijpen. Zo is de belevenis een manier om beelden te creëren en daardoor de vertaling naar woorden te kunnen maken. Beelddenkers handelen vanuit intuïtie.

Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist deze bijzondere gave: Beelddenken! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal in de klas niet begrepen en onthouden.

Hierdoor kan een beelddenkend kind zich erg onbegrepen voelen, zowel thuis als op school. Dit kan gevolgen hebben voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het beelddenkende kind leert en reageert vanuit de rechterhersenhelft (visueel en vaak kinesthetisch) en wordt daardoor niet begrepen door mensen die vanuit de linker hersenhelft leren en reageren. Omdat het kind zich niet begrepen voelt kan het een negatief zelfbeeld en faalangst in de hand werken, ondanks dat het kind meestal slim genoeg is. Het kind kan hierdoor erg gefrustreerd raken, het zelfvertrouwen wordt steeds minder en het kind kan dat uiten door bijv. snel boos te worden, prikkelbaar te zijn of zich juist terug te trekken.

 

In mijn praktijk hanteer ik de "Ik leer anders" methode voor beelddenkers.

Lees- en leerproblemen bij beelddenkers kunnen worden aangepakt middels deze methode. Dit is een praktische leertechniek die kinderen in 4-6 sessies leert hun sterke kant, hun enorme visueel geheugen, te gebruiken. In deze leermethode leert het kind de basis om informatie visueel op te slaan zodat deze onthouden wordt. In de eerste sessie wordt het hoofd van het kind opgeruimd. Daarna leert het kind onder mijn begeleiding de informatie logisch ordenen. Het wordt zich ervan bewust dat het anders denkt en leert. Het kind leert hoe hij informatie (alfabet, woordjes)  geordend op kan slaan, zodat hij/zij dit weer terug kan vinden, bijvoorbeeld bij een dictee of proefwerk. Al tijdens de eerste sessie kun je het effect zien. In de resterende sessies wordt o.a. aandacht besteed aan taal, lezen, rekenen en klokkijken. Deze methode is vnl. gericht op het leren en werkt met behulp van het werkboek "ik leer anders". Daarnaast werk ik met het kind aan het vergroten van het zelfvertrouwen en het verminderen van faalangst.

Is uw kind een beelddenker?

  1. Kan je kind goed puzzelen?
  2. Houdt je kind veel van TV kijken en/of spelen op de spelcomputer?
  3. Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (Lego, duplo etc.)?
  4. Heeft je kind een levendige verbeelding en kan hij/zij daardoor op gaan in zijn/haar fantasiewereld?
  5. Wordt je kind makkelijk afgeleid?
  6. Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden uitgevoerd?
  7. Heeft je kind laat leren lopen?
  8. Wiebelt je kind veel?
  9. Reageert je kind volgens het principe: eerst doen en dan pas denken?
  10. Is je kind overweldigend aanwezig op verjaardagen en in pretparken? (na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken)
  11. Denkt je kind erg zwart-wit?
  12. Is je kind erg perfectionistisch, heeft het moeite met kritiek en wil je kind niet falen?
  13. Wint je kind graag en is het een slechte verliezer?
  14. Herinnert je kind zich gebeurtenissen heel gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
  15. Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen, slecht handschrift?
  16. Heeft je kind een allergie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
  17. Heeft je kind een goed gevoel voor humor (creatieve woordspelingen)?
  18. Heeft je kind een voorkeur voor zachte stoffen en bijvoorbeeld een hekel aan harde knoopjes en etiketten in de kleding?                                                                                     

Als je 10 van de bovenstaande vragen met 'ja' hebt beantwoord, is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker.

Bron: Linda Kreger Silverman Ph.D. "omgekeerd Briljant" vertaald t.b.v. lezing voor Maria J. Krabbe Stichting


0 reacties op "Wat is Beelddenken?"

Laat je naam achter. Je naam wordt eventueel een link naar de ingevulde website.

Deze informatie wordt niet gepubliceerd.

 
Tini Rademaker
Lekdijk  Oost 10
4112 PB Beusichem
06-519 55938
tini@kinderpraktijkaandedijk.nl
NFG registratie nr. 7003127771
RBCZ registratie nr. 810047R
AGB code zorgverlener:  90-049428
AGB praktijk code: 90-57841
KvK nummer: 59009705